Test din balance

Test din balance

Denne test benyttes ofte i sundhedsvæsnet til at teste folks balance. Stå evt. ved et bord eller andet som du kan holde fast i hvis du mister balancen undervejs. Start ved test 1. Kan du holde stillingen i 10 sekunder, går du videre til næste test. Hvis du flytter fødderne eller må holde fast i noget, er testen ikke bestået. 

  1. Stå med samlede fødder.
  2. Stå så hælen på den ene fod står ind mod storetåen på den anden fod.
  3. Stå med den ene fod foran den anden, ligesom på en linje
  4. Stå som i test 3, men med lukkede øjne.

Har du svært ved at udføre balancetesten, kan du vælge øvelserne fra gruppe 1. Kan du nemt holde balancen i test 3 og/eller 4, er du klar til at blive udfordret med øvelserne fra gruppe 2, hvor du samtidig får trænet forskellige muskelgrupper i benene.

 Balance øvelser I dagligdagen

Det er nemt træne balanceevnen, og du vil hurtigt kunne mærke forbedringer.

Tilpas balanceøvelserne til dit niveau

Har du balanceproblemer, bør du starte ud med lette øvelser. Har du en god balance, bør du vælge sværere øvelser. Når du kan lave en øvelse i 30 sekunder, bør du tage fat på en øvelse, der stiller større krav til din balance. For at forbedre din balance er det nemlig vigtigt, at du tilpasser balanceøvelserne, så de stiller større og større krav til din balance.  

Balanceøvelse 1Stå med samlede ben. Bøj langsomt ned i knæene og stil dig bagefter op på tåspidserne og stræk knæene ud. Gentag bevægelsen. Du kan variere øvelsen og gøre den sværere ved at lukke øjnene, 

Balanceøvelse 2   Stil dig på ét ben. Sving dit andet ben frem og tilbage.

Balanceøvelse 3

Stå med samlede ben. Bøj let i knæene. Drej hovedet bagud så langt som muligt og se skiftevis ud over højre og venstre skulder. Du kan variere øvelsen og gøre den sværere ved at stille dig på ét ben

 Vil du gerne integrere balancetræningen i dine hverdagsaktiviteter, kan du fx stille dig på tåspidserne, når du tørrer støv af på de øverste hylder. Du kan også stå op, når du tager bukser og strømper af og på. 

Share This